torsdag 23 september 2010

Casedag för år 1 och 2

Idag hade vi en heldag med case. Alla vanliga lektioner ställs som vanligt in under casedag för att eleverna ska fördjupa sig i ett fall och lösa uppdraget under dagen. Eftersom denna schemaperiods tema är "demokrati", så innefattade båda årskursers case givetvis dett aktuella ämne.

Ettorna ska idag fördjupa sig i en "politisk hjärtefråga" som exempelvis arbetsmarknad, hälsa, vård & omsorg, miljö & energi, skola, utrikespolitik eller näringsliv. De ska först göra en nutidsanalys av Sveriges riksdagspartier, vad de vill göra inom den valda hjärtefrågan. Därefter ska eleverna utforma ett eget politiskt mål inom ämnet samt redogöra hur man genom ett realistiskt tillvägagångssätt ska nå målet. 

Tvåorna har ett lite annorlunda case, där man utgår från att man är en av hundra människor som störtat med ett flygplan. På en öde ö ska eleverna sedan komma överens om hur detta nya samhälle ska styras! Allt från ett gemensamt styrelsesätt, lagar och regler, politiska/religiösa/filosofiska överenskommelser, kollektiva mål ska det beslutas om! Vi har hittills haft en massa intressanta frågeställningar och diskussioner, som jag antar kommer att forsätta hemma vid middagsbordet ikväll eller på huvudkudden innan natten!

Vi utgår såklart både från existerande kurser och läroplanens grundläggande värden och uppmaningen om att vi ska fostra eleverna till "goda samhällsmedborgare".

Blandade kommentarer från tvåorna om casedagen: "intressant och kul", "det bästa caset hittills!", "annorlunda och roligt", "positivt svårt", "utmanande", "lärt oss att samarbeta", "kul att diskutera", "vi har lärt oss att komma överens", "lärt oss filosofiska tankegångar och mer om ideologier", "lärt oss att lyssna", "kul att diskutera", "lärt oss att vara förberedda till nästa gång", "lärt oss hur man ska göra om man skulle hamna på en öde ö"!

Fotograf och skribent: Lina Szymanska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar