måndag 27 september 2010

Linda tycker om TV: drama och humor

En genre av TV-serie som jag alltid har gillat är ”dramedier”; det vill säga serier som både får mig att skratta och gråta. Gärna båda två i samma avsnitt. En serie som inte sänds längre men som alltid lyckades med det trots att den gick under rubriken dramaserie är Cityakuten (E.R.). Den serien behöver dock ingen ytterligare rekommendation – få serier har sänts så mycket på svensk tv som den. Däremot vill jag passa på att tipsa om en ny serie som strax börjar sin andra säsong i USA, och som nog faller i kategorin ”guilty pleasures” (ung. favoritsynder): Glee.

<>
Hela ensemblen i Glee

I USA har Glee blivit något av ett fenomen. Vid första anblick ser serien ut som High School Musical, vilket jag helt förstår om det innebär att man undviker att se den här serien. Men faktum är att den här serien är välproducerad, välskriven, tänkvärd och underhållande – utan att vara High School-klyschig. Handlingen utspelar sig kring en show-kör på en amerikansk High School (!). Ensemblen består i stora delar av utbildade musikalteaterstjärnor plockade direkt från Broadway, vilket också visar sig i seriens sång- och musikinslag. De håller en oerhört hög kvalitet och har fått ett otroligt genomslag i hela världen. Kvaliteten tillsammans med ett välskrivet och ibland hjärtskärande manus gör det att jag har fallit handlöst för denna serie. Säsong ett finns att köpa på DVD i Sverige.

Skribent: Linda Sandberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar