måndag 20 september 2010

Linda tycker om TV: lättsamt och roligt

Jag är egentligen ingen storkonsument av komediserier – speciellt inte amerikanska. Visst har jag tittat på Vänner som alla andra, och när jag var liten var det Fresh Prince of Bel Air som gällde, men numera tittar jag egentligen bara på sit-coms när jag snubblar på ett avsnitt på TV och inte orkar byta kanal. Några undantag finns, dock. Jag tittar gärna på Family Guy, till exempel. Även The Office, My Name Is Earl och Parks and Recreation kan slinka ner. Jag har dock brittisk humor närmast hjärtat, och vill hävda att kvaliteten på humorn är högre än det mesta av den massproducerade amerikanska motsvarigheten. Därför vill jag tipsa om tre brittiska komediserier som alla är slut, men väl värda att köpa på DVD.

Dylan Moran i Black Books

1) Black Books. Black Books huvudrollsinnehavare råkar vara två av mina favoritkomiker (Dylan Moran och Bill Bailey - jag har sett båda live). Deras karaktärer driver en liten bokaffär i London, och handlingen är simpel men lockar till många hysteriska skratt. Redan i första avsnittet finns många odödliga scener som jag gärna citerar – men som förmodligen måste ses för att kunna uppskattas. Det finns tre säsonger av serien; totalt 18 avsnitt och finns att köpa på DVD från bland annat cdon.com. Jag matar er nu med en video från YouTube och hoppas att det smakar: Klicka här.

Karaktärerna i Spaced

2) Spaced. De är numera kända från filmerna Shaun of the Dead och Hot Fuzz, men innan de kom ut var Simon Pegg och Nick Frost med i denna serie. Humorn här är inte lika lättillgänglig som de flesta sit-coms, men gillar man lite mer skruvad, torr och nördig humor så är Spaced helt klart ett bra val. Serien kretsar kring en kille och en tjej som låtsas vara tillsammans för att kunna hyra en lägenhet ihop. De andra som bor i huset är minst sagt intressanta karaktärer, och obekvämlighetskänslan är ibland lite väl mycket att stå ut med. Men i slutändan blir det hela ändå hur bra och roligt som helst. Serien finns tyvärr inte på DVD i Sverige, men går bra att beställa från utlandet (till exempel Amazon.co.uk).



Jeff i Coupling

3) Coupling. Förmodligen den serie av de här tre som är mest ”mainstream” i den meningen att humorn är bitvis på en mer primitiv nivå. Sex-skämten kommer tätt på varandra, och karaktären Jeff ger många skratt med sitt obekväma och ogenerade sätt. Serien är i samma stil som Vänner en serie baserad kring en grupp vänner och deras interaktioner med varandra och sin omvärld. Alla fyra säsonger finns på DVD i Sverige.

Andra brittiska favoriter: The Office, Extras, Peep Show och That Mitchell and Webb Look.


Skribent: Linda Sandberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar