torsdag 9 september 2010

Linda tycker om TV

”Du tittar för mycket på tv”; så säger mina vänner ofta till mig. Jag vet inte om det är sant, egentligen, för något mått på vad ”för mycket” är har jag aldrig sett. För mig är TV mer än bara slötittande; mer än bara ett tidsfördriv. Men visst finner jag TV underhållande, och självklart har jag också tittat på ”dåliga” serier för den lätta och tanklösa underhållning de erbjuder.

Jag ser däremot TV-tittandet som ett intresse. Det kanske låter lite konstigt, men så är det faktiskt. Jag har länge skrivit recensioner på nätet av avsnitt som jag funnit speciellt intressanta, lärorika, dramatiska, ledsamma eller rent ut sagt urusla. Jag investerar tid i serier jag känner ger någonting tillbaka. Det är inte alltid det är djup själslig utveckling (det finns det med), men jag tycker det är intressant med saker som karaktärsutveckling, förmågan att berätta en historia och sättet rörlig bild kan tala till våra känslor.

Jag har följt nästan 50 (!) olika serier från början till slut (de som har tagit slut), och det är allt från ”reality” som America’s Next Top Model och The Amazing Race till högbudgeterade dramaserier som Mad Men och Dexter. Någon komplett lista tänkte jag inte presentera här, men jag tänkte framöver komma med lite tips på serier som är höjdpunkter i min tv-serie-kalender. Jag har delat upp mina rekommendationer i några kategorier, och sparar mina tre absoluta favoriter till sist. Ses nästa vecka!

Skribent: Linda Sandberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar