onsdag 20 oktober 2010

10 snabba med Julia, Gabriel, Rebecca och Sofie!

1. Vad gör ni när ni kommer hem från skolan?
Rebecca säger snabbt: sover! Sofie äter lite, pluggar och går sen på träning. Gabriel svarar: jag kollar på en film och äter samtidigt, medans jag "vilar" (dvs somnar) Julia pluggar och är med kompisar.

2. Har ni några dolda talanger?
Jag är jättebra att gå på styltor, säger Sofie, det såg ni kanske på TBS-kampen i Örebro i somras! Medans Julia försöker komma på något hon är bra på, börjar de andra tre att berätta att hon är exeptionellt bra att prata med, hon lyssnar och är en bra privat-psykolog avslutar dem med ett skratt. Rebecca tillägger att hon nog också är en väldigt god lyssnare som man kan prata med. Gabriel kommer inte på något, men de andra säger att han är en jättebra filmtipsare!

3. Har ni något favorit-teveprogram?
Jaaa! ropar alla i kör. Julia och Rebecca nämner direkt Desperate housewifes och Cougar town, 2½ men är bra också, vilket Sofie också instämmer i. Gabriel frågar om jag är redo och sedan manglar han mig med tevefavoriter: Legend of the seeker, True blood, Desperate Housewifes, Gossip girl, Vampire diares, Kyle XY....... Skins och Royal pains är bra också, säger Sofie.

4. Har ni något bra boktips?
Sofie grubblar: vad heter den jag läser just nu..? "Lucas and me"! Den är bra för att den visar en pojke som är utstött på en ö, alla tycker att han verkar helmysko. Han blir vän med en tjej som ser hans ömma sidor och då han räddar livet på en flicka som håller på att drunkna tror alla på ön att han är pedofil.... Jättefin bok! Julia tycker om klassikern "Anne Franks dagbok", den är så bra att för att det är en verklig händelse! Rebecca tipsar om boken "Ingen behöver veta", den handlar om en kille som blir våldtagen av sin alkoholiserade moster, vilket hände när hon satt barnvakt åt honom. Hon bjöd honom på vin och utnyttjade sedan honom sexuellt... De andra ropar Usch! förtvivlat. Gabriel gillar serien "De fem utvalda" som är fantasy/äventyrsböcker, de är skitbra säger han. Den första boken handlar om en kille som har en speciell förmåga han först inte vet om, han är en av "de utvalda" och han blir jagad av "de onda"...

5. Vilken var den senaste konserten eller bion ni var på?
Julia var senast på en Takida-konsert i Stockholm - de är skitbra! Sofie nämner Blue man Group på Göta lejon i Stockholm, det var ju för roligt, en riktigt sevärd show! Rebecca och Gabriel var senast på filmen Inception, det var en thriller som man måste se den flera gånger för att fatta, säger Gabriel. Rebecca tillägger att den var väldigt svårtolkad: "en dröm i en dröm i en dröm" skrattar hon.

6. Vilket drömresmål har ni?
Sofie är snabbast: jag vill resa jorden runt, jag vill se allt och lära mig om alla kulturer runt om i världen! Ja det låter häftigt, säger Rebecca. Julia vill resa till USA, jag vet inte varför men jag vill bara dit! Rebecca tillägger nu att hon vill resa till Bora bora eller Hawaii - det måste ju vara en härlig känsla, blått hav och annorlunda kultur! Gabriel vill också resa jorden runt, annars Egypten eller Dubai som alla pratar om!

7. Vad har ni för planer efter gymnasiet och studenten?
Rebecca vill plugga vidare, jag vet inte riktigt till vad men jag vill jobba på kontor i framtiden..! Julia vill ta ett sabbatsår och sedan plugga, hon har heller ingen aning om vad, men jag vill jobba som försäljare tillägger hon. Även Sofie vet att hon vill plugga direkt, men har heller inte riktigt hittat rätt än. Gabriel vill först ett sabbatsår för att lugna ner mig, ta det lugnt, sova ut (här gapskrattar de andra, och frågar "vad gör du nu då!?") och sedan plugga vidare eller åka utomlands.... Revisor eller ekonom vill jag bli!

8. Vad ser ni er själva om tio år?
Förhoppningsvis så har man väl ett jobb och någonstans att bo, säger Julia lite halvt uppgivet. Sofie instämmer: ja, i alla fall flyttat, kanske till USA eller Sverige. Jag sysslar med ett nystartat företag och är multimiljardär tillägger Sofie med ett leende. Gabriel tror att han förhoppningsvis har ett jobb och att han säkert har en familj eller någon flickvän han lever med. Det är i alla fall för tidigt att vara gift och ha barn i den åldern (27-28 år), säger han och fortsätter: jag ser mig själv som en businessman om tio år :-) Rebecca tror att hon säkert kommer att vara gift och ha barn och fortsätta jobba med min "kontorsgrej".

9. Vad är det bästa med TBS?
Rebecca nämner vår extra coachtid som vi har för att få extra hjälp i olika ämnen. Gabriel säger att det är fräscha lokaler, en liten skola där alla känner alla (även lärarna) och lärarna är bra på sina ämnen och trevliga såklart. Sofie hänger på och instämmer i Gabriels svar. Ja, och våra lokaler är verkligen fräscha! säger Julia.

10. Till sist, nämn en gång då ni gjorde bort er!
Gabriel skrattar och säger att han alltid bort sig - det är ingen nyhet! En gång när vi hade lektion (han pekar på Julia, och får en godkännande blick innan han fortsätter), så frågade läraren var Julia var, då svarade jag högt och tydligt inför klassen "hon är på ultraljud!". Jag menade såklart att hon var och röntgades men fick istället en massa frågor om Julia var gravid :-) Julia suckar men skrattar: ja och sen berättade du inte för mig om din felsägning förrän efter typ en vecka! Julia fortsätter och berättar om en gång hon gjorde bort sig: första gången jag var hos min pojkvän, och precis hade presenterat mig och hälsat på föräldrarna för första gången ramlade jag i trappan... Jättepinsamt! Rebecca kommer på en liknande händelse: åh det gjorde jag också, fast här i matsalen förra året, jag ramlade i trappan när alla satt och åt :-) Sofie berättar om en helt annan fadäs: när jag var på väg hem från Tyskland under en bussresa, så stannade vi på Mac Donalds för att käka. Plötsligt kommer några tyskar fram till mig och frågar något på tyska, jag svarar "I'm sorry I don't speak dutch", tyskarna skrattade såklart, och min kompis fick svara (på tyska) "självklart får ni sitta här!"

Skribent och fotograf: Lina Szymanska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar