måndag 4 oktober 2010

Linda tycker om TV: brott och straff

För tio år sedan var jag 17 år och precis som alla andra tonåringar spenderade alldeles för många sena timmar framför TV:n i sängen. En serie som fångade mig då var CSI. Den elfte säsongen börjar sändas snart i USA, och svenska Kanal 5 ligger inte långt efter. Efter att jag fastnat för CSI insåg jag att jag gillade brott-och-straff-serier, och har självklart några favoriter utöver CSI här också. Jag har undvikit CSI: Miami, men tycker att CSI: New York är en värdig spin-off till originalet. Criminal Minds, Medium, The Mentalist och The Unusuals (tyvärr nedlagd efter en säsong) är andra favoriter. Jag tror att man vet om man gillar polisserier eller inte, så jag undviker att skriva om de serierna som mer eller mindre följer någon typ av standardmall. Men det finns en ny, brittisk (!) serie jag vill lyfta fram; Sherlock.

Sherlock Holmes och Doktor Watson

Som namnet antyder handlar serien om Sherlock Holmes och Doktor Watson. Dock utspelar sig serien i nutida London och inkluderar modern teknik av både elektronisk och brottsundersöknings typ. Som engelsklärare uppskattar jag självklart att seriens avsnitt baserar sig på originalböckerna, men också att de är tillräckligt väl manipulerade för att fortfarande var intressanta. Just nu finns bara tre avsnitt, men de är 90 minuter långa var och är mycket väl värda att se. Ett ypperligt bra skådespeleri, ett manus fullt av klipsk humor och en högklassig produktion bidrar också till att serien är så bra.



Skribent: Linda Sandberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar