måndag 11 oktober 2010

Linda tycker om TV: kvalitetsdrama

När drama görs bra så görs det ofta så mycket bättre än andra bra serier. Mina tre absoluta favoritserier (nästa kategori, avslöjas nästa vecka) är alla tre dramor, men det finns så många bra serier att tipsa om att jag skulle kunna skriva metervis om dem. Jag ska dock försöka begränsa mig och tipsa om ett par högkvalitativa dramaserier jag tycker är värda att se.

The Lost Room

The Lost Room är ett Science Fiction-drama i tre spelfilmslånga avsnitt. Serien fokuserar kring ett motelrum som under mystiska omständigheter har hamnat lite utanför vår värld. Huvudrollsinnehavaren hittar nyckeln till detta rum, och inser snart att med den nyckeln kan han öppna vilka dörrar som helst i hela världen. Rummet blir en typ av teleportör. Hans dotter försvinner dock i rummet och serien spenderas åt hans jakt efter att få henne tillbaka. En härlig science fictionserie helt utan rymdmonster. Mycket bra. The Lost Room finns att köpa på DVD i Sverige (jag köpte den till min mamma i present förra året).

Snaskiga True Blood

Mitt andra tips är en serie som redan har rätt många tittare här i Sverige, men som jag känner är värd lite extra uppmärksamhet; True Blood. Jag snubblade på serien när den gick på Canal+ här i Sverige och fastnade efter ett halvt avsnitt. Tredje säsongen avslutas den här veckan, och jag kan inte påstå att serien har blivit sämre för varje säsong. Full av snaskiga, barnförbjudna och mycket grafiska scener av både sex och våld, men utan att för den sakens skull kännas osmakligt. Istället blir resultatet effektivt. Skådespeleriet vill nog jag hävda inte är av den allra högsta klass, men på något sätt fungerar det ändå. Produktionen är högkvalitativ och manuset är ömsom roligt, ömsom något överdrivet – men alltid underhållande.


Skribent: Linda Sandberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar