tisdag 26 oktober 2010

UF-företaget Sweet presents

Frida Persson har just startat ett eget UF-företag. Hon döpte företaget till Sweet prestents UF eftersom hon ägnar sig åt att skapa och sälja söta "gå-bort-presenter" i form av godistårtor. Jag ville modernisera den gamla blomman eller chokladasken och istället göra något nytt och käckt. Redan i ettan då vi fick reda på att vi skulle starta UF-företag i tvåan kom jag på idén med godistårtor! Frida kommer att marknadsföra sig genom sin blogg, men hoppas också att ryktet ska spridas då man ger bort presenterna! Innan jul kommer jag även att lägga ner mycket tid på att dela ut och sätta upp flygblad!
På första UF-lektionen blev det många uträkningar och kalkyler för att kunna sätta ett lämpligt pris på produkterna. En fin chokladask kostar ju runt hundralappen, och därför lade mig snäppet över det med tanke på allt arbete man lägger ned. En stor rund tårta tar ungefär 20 minuter att göra och de små en kvart. Jag fann också en bra godisleverantör, eftersom det är viktigt för mig att kunna erbjuda kunderna färskt kvalitetsgodis!
Frida tycker att det är viktigt att lyssna in vad kunden har för önskemål. Jag frågar alltid vad kunden vill ha och försöker att begränsa mig till ett visst antal godissorter för att hålla det stilrent. Hon gör inga "ritningar" direkt utan har en speciell fallenhet för att måla upp designen i huvudet då hon lyssnar in kundens kriterier. Jag ser bilden framför mig hur det ska se ut innan jag börjar!

Sweet presents erbjuder alltid godistårtor i en vanlig "gräddtårtsdesign" men också specialtårtor baserade på olika högtider. Efter min nuvarande halloweenkampanj kommer jag att kicka igång julkampanjen, jag vill hela tiden kunna erbjuda kunderna ett säsongstema! Nu innan jul blir det såklart mycket skumtomtar och tårtor i form av julgranskulor, julklappar etc.

Målet med företaget är inte att tjäna så mycket pengar som möjligt utan främst att lära sig hur ett företag fungerar. Visar det sig att affärsidén rullar på bra, så kommer jag kanske att satsa på ett handelsbolag efter studenten! Hon är inte rätt för att någon ska sno idén eller börja producera något liknande. Jag hoppas på att bygga upp ett kontaktnät med trogna kunder som vill följa mig. Jag hoppas att de känner att leveranstiden är kort, att det är gott och färskt godis och att man själv får vara med att bestämma designen! 
Specialbeställd tårta i form av ett hästhuvud!

Skribent och fotograf: Lina Szymanska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar