måndag 18 oktober 2010

Linda tycker om TV: absoluta favoriter

Ska du lyssna på några av mina tips, ska du använda dig av dessa tre. Fick jag bara se dessa tre serier och inga andra skulle jag fortfarande vara nöjd, för de är faktiskt bra.

1) Mad Men. Denna serien toppar alla listor, alla kategorier för mig. TV-publiken och TV-kritiker i USA håller med mig (serien har vunnit ett otal antal priser, bland annat tre Emmy-statuetter i rad för bästa dramaserie), även om serien inte vunnit samma populäritet här. Serien är mitt i sin fjärde säsong i USA, och fortsätter att klättra i kvalitet. Den utspelar sig i New York på 60-talet, i Manhattans reklamvärld, och är fylld av allt bästa och värsta från den tiden. Kvinnorna är sekreterare som står ut med kommentarer om deras midjemått och sexualitet, och männen dricker whiskey till frukost och kedjeröker samtidigt som de uttrycker sina åsikter om allt från kvinnans plats och judarnas dito. Jag är medveten om att det inte låter så attraktivt, men faktum är att denna serie är bättre skriven, mer genomtänkt, mer intressant, mer dramatisk och... ja, till och med vackrare än någon annan serie jag sett. Jag skulle kunna skriva sidovis om varför jag tycker den är så bra, men jag nöjer mig med detta.

Huvudpersonen i Mad Men - Don Draper
Vic, huvudpersonen i The Shield

2) The Shield. Serien lades ned efter sju säsonger, och är en av de få serier jag sett som har fått ett värdigt, välplanerat slut som faktiskt inte kändes snörpligt alls. Serien är ett brottsdrama, men med lite av en annorlunda vinkling; istället för fokus på brottslingarna (även om det finns gott om dem också) så ligger fokus på en insatsstyrka som lever lite i gränslandet för vad som är lagligt. På något sätt lyckas man vara på deras sida, trots att de inte är helt ”reko”. Trovärdiga skådespelare, inklusive några imponerande gästspel (Glenn Close och Forrest Whitaker, bland annat), tillsammans med en trovärdig handling som håller i alla sju säsonger gör detta till en av mina absoluta favoriter.



Gillar man The Shield är även Sons of Anarchy, en serie om en motorcykelklubb från samma skapare, värd en titt.

Älskade seriemördare; Dexter

3) Dexter. Denna serie är baserad på böckerna av Jeff Lindsay, även om handligen i serien inte strikt följer böckerna. Serien är – trots att man inte tror det efter att ha sett serien – mycket mindre våldsam och blodig än böckerna. Liksom The Shield är Dexter en serie där man lyckas hejja på ”fel” sida – Dexter är en seriemördare med en moralisk agenda. Han anser sig själv vara en född mördare som mår dåligt när han inte har möjlighet att ta livet av någon, men han mördar bara människor som förtjänar det. Den förtjänsten räknar han ut efter en en moralisk kod som hans pappa utvecklat åt honom. Och som sagt, man står på hans sida även efter att ha följt med honom på mängder av mord. Skådespeleriet i denna serie är oslagbart; speciellt huvudrollsinnehavaren Michael C. Hall är mycket, mycket bra. Allt detta tillsammans med ett överraskande manus som gör att man sitter på högspänning varje avsnitt gör detta till en av mina av mina absoluta favoriter.

Skribent: Linda Sandberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar